Folyamatábra készítés
Folyamatábra készítés - mockupokkal
Nyomtatandó PDF fájlok a folyamatábrákhoz:
Az itt található mockupokkal, lehetőségünk van elkészíteni a különböző folyamatainkat a vállalkozásban:
Forgalmi források – nyomtatandó PDF:
Forgalmi források
Értékesítési formok – nyomtatandó PDF:
Ertekesito-formok
Chatbotok – nyomtatandó PDF:
Chatbotok
Upsell – Downsell – nyomtatandó PDF:
Upsell-downsell
Időzíthető levelek – nyomtatandó PDF:
Idozites-levelek-1x
Példák és inspirációk a folyamatábrákhoz:
Ezek fiktív folyamatábrák, amelyek alapján könnyebben tudjuk elkészíteni a sajátunkat, ötletet meríthetünk belőlük, így érdemes átnézni mindegyiket tüzetesen.
Töltsd ki a tesztet értékesítési tölcsér:
Megtekint
Feliratkoztatás után telefonos értékesítés:
Megtekint
Értékesítési tölcsér upsell-el
Megtekintés
Fizető oldal elhagyás – utánnyúlás
Megtekintés
Újracélzás – Retargeting folyamat:
Megtekintés
Pénzvisszafizetési folyamat, illetve annak megfékezése:
Megtekintés
Feliratkoztatás, oktatós levélsorozat cikkekkel és értékesítés:
Megtekintés példa 1
Megtekintés példa 2
Megtekintés példa 3
Ingyenes szállítás értékesítési folyamat:
Megtekintés
Webáruház kupon – folyamat:
Megtekintés
Chatbot értékesítési folyamat:
Megtekintés
Kosárelhagyás folyamat:
Megtekintés
Ingyenes könyv értékesítési folyamat:
Megtekintés
Webinárium folyamat:
Megtekintés példa 1
Megtekintés példa 2
Marketing mappa a gépedre
Marketing mappa a gépedre
Készítsd egy mappát a számítógépen “Marketing” elnevezéssel és ha szembe jön veled valami, ami neked tetszik, akkor szimplán mentsd le ebbe a mappába. Azért hasznos lementeni a jó példákat, mert ha egy új projektet tervezünk és egy kis inspirációra van szükségünk, csak át kell pörgetnünk a gyűjteményt és biztosan lesz megannyi ötletünk. 🤯 Ezt érdemes google drive-on vagy dropboxon tartani, mert ha elvesznek a gépedről/telefonodról az adatok egy baleset miatt (ez legtöbbünkkel előfordul az életében párszor), akkor is megmarad a gyűjteményed.Cégtervezés III: Céges célok
Ez a III. része a cégtervezés sorozatnak, ha nem olvstad még el az előzőket, itt tudod megtenni:
I. rész: KATT
II. rész: KATT
Céges célok meghatározása
- lépés: Töltsd ki a kvízt
http://bit.ly/39wtZbY - lépés: A táblázat alapján nézd meg, hogy a válaszaid hány pontot értek és írd be az adott mezőbe. Ekkor megtudjuk, hogy hol állsz most a vállalkozásoddal az 5 fontos terület mindegyikén.
http://bit.ly/36aSERa - lépés: Olvasd el, az itt található szöveget
Egy vállalkozásban a tervezés pont annyira egyszerű, mint a GPS-szel való közlekedés. A GPS tudja, hogy hol vagy most, beütöd, hogy hova akarsz eljutni és ekkor mondja a GPS, hogy menj egyenesen 500 métert, majd fordulj balra. Ha esetleg jobbra fordulnál, akkor a GPS újra tervez.
Ezek a kérdések merültek fel bennem:
- Mit jelent pontosan, hogy hol van a cégem most?
- Mit jelent pontosan, hogy hova akar a cégem eljutni a következő években?
- Mit jelent a cégemben az, hogy menj egyenesen 500 métert, majd fordulj jobbra?
Az 5 terület a következő:
1.) MARKETING – ÉRTÉKESÍTÉS
1. lépés:
- Határozd meg munkatársaidnak, hogy hogyan vegyék fel a telefont, hogyan köszönjenek
- Dolgozz ki, konkrét értékesítési stratégiát, mikor mit mondjon a telefonba a vevőnek
- Ne hagyd, hogy az értékesítőid saját belátásuk szerint döntsenek az értékesítés módjáról
- Dolgozd ki, az értékesítés során használatos kérdéseket, sorompókérdéseket
- Dolgozd ki, egy lépésről lépésre meghatározott folyamatot, ahogy az értékesítőid eladnak
2. lépés:
2.) MENEDZSMENT
3. lépés
Raktárkészlet optimalizálása: Minden egyes termék esetében határozd meg a forgalom és a rendelési idő alapján a minimum és maximum készletértéket. Ezt, a termék raktározására szolgáló polcon, jó láthatóan tüntesd fel. Jelöld ki a munkatársaidat, akinek az a feladata, hogy minden nap nyitás előtt fél órával végig menjen a raktáron és ellenőrzi a készletet, amiből kevesebb van, mint a minimum készlet, abból rendeljen úgy, hogy feltölti a maximum készletértékre.
3.) SZERVEZET – RENDSZER
4.) PÉNZÜGY – KONTROLLING
5.) STRATÉGIA
- Szervezetfejlesztési terv:
Hogyan, mikor, milyen munkatársat veszünk fel, neki mi lesz a feladata és milyen munkakörben kell helytállnia a felvétel pillanatában, illetve a későbbiekben - Pénzügyi terv:
Tartalmazza a cég pénzügyeinek alakulását, ami összhangban van a fejlesztési tervvel, hiszen fel kell készülni a fejlesztéssel járó extra kiadásokra, illetve a fejlesztés után várható fix költségnövekedéssel. A pénzügyi terv kalkulációja ezek mellett, tartalmazza a bevétel alakulását, annak összetételét, illetve a kiadások alakulását és annak összetételét. - Marketin terv:
A marketing terv, összhangban van a cég fejlesztési tervével és csak olyan mértékű vásárlás növekedéssel kalkulál, amit az adott szervezet még elbír, de hozzájárul ahhoz, hogy a pénzügyi tervek megvalósuljanak. A marketing terv tartalmazza az egyes akciók beindítását a marketing rendszer fejlesztését, a termékstruktúrák kialakítását, az értékesítés folyamatát és az értékesítési rendszerrel szemben támasztott elvárásokat (pl.: konverziós mutatók) - Megvalósítási terv:
Amelyben az összes többi részegység koordinációja valósul meg. Vagyis, tartalmazza ezeket az összefüggéseket, ezáltal egy pontos ütemtervet adva a feladatok elvégzésére. Így lehet előre egy évre tudni, minden hétnek a feladatát.
Összefoglalva:
Jól látható, hogy egy vállalkozás fejlődése elképzelhetetlen hosszútávú és rövidtávú tervek nélkül, hiszen csak ezekből lehet meghatározni, az éppen aktuális fejlesztések irányát (weboldal fejlesztés, marketingrendszer fejlesztés, termékstruktúra fejlesztés, új munkatárs felvétele stb.). Ezek megvalósulásának figyelése, szintén fontos kritériuma a hosszútávon fejlődni képes vállalkozásnak. Ennek ellenőrzésére kell kontrolling rendszert építeni, amiből származó eredmények nagymértékben járulnak hozzá a hosszú és rövidtávú tervek finomhangolásához.
Cégtervezés IV: vázlatos üzleti terv
Ez a IV. része a cégtervezés sorozatnak, ha nem olvstad még el az előzőket, itt tudod megtenni:
I. rész: KATT
II. rész: KATT
III. rész: KATT
A cég vázlatos üzleti tervének elkészítésének menete
Én régen baromi rossz voltam a tervezésben. Ha igazán őszinte akarok lenni, összetettebb folyamatokat képtelen voltam megtervezni. Nem tudtam, hogy hogyan fogok eljutni a kiinduló állapotból a kitűzött állapotba. Később rájöttem, hogy mi ennek az oka. Soha senki nem mondta el, hogy hogyan kell egy összetettebb folyamatot megtervezni, így nem tudtam, hogy a tervezés nem a mai állapottól történik, hanem visszafele. Ennek a fontosságát az elmúlt hetekben szerencsére már kiveséztük, így te is már könnyebb helyzetben vagy egy teljes, komplex üzleti terv felállításához.
1. LÉPÉS: JÖVŐKÉP MEGALKOTÁSA
- 1 000 000 000 Ft forgalmat kell generálnom
- 100 000 000 Ft eredményt
- 30 ember szükséges hozzá
https://docs.google.com/document/d/14ll0BbtiMHulqIkYWILXpSAfPmtb7GSnzYn3do3PkAM/edit?usp=sharing
FONTOS!
2. LÉPÉS: FELADATOK IDŐZÍTÉSE
- Továbbra is visszafelé tervezünk, tehát a végső céltól haladunk a jelen felé
- Listába rendezzük azokat az erőforrásokat, amivel a célunk elérésekor rendelkezünk
- Egyesével sorra vesszük mindegyiket és meghatározzuk a fejlesztés időzítését
- Az ERP rendszer bevezetése során, egy minden tekintetben részletes, a végletekig precíz kézikönyvet kell készíteni arról, hogy hogyan fog működni a rendszer. Pl: részletesen taglalnia kell, hogyan kerülnek be az új vevők a CRM rendszerbe, hogyan kell felvinni a termék adatokat, hogyan kezeli a rendszer a kedvezményeket, milyen adatot lát és milyen adatot nem lát az adminisztrátor, milyen formában fogja látni az adatokat az irodavezető stb. Részletesen tartalmazza, hogy hogyan épül fel a kezelőfelület. Egy ilyen kézikönyv adatainak elkészítése az ERP rendszert megelőző, TERVEZETT fejlesztésekkel párhuzamosan készülnek.
- A bevezetés megkezdése előtt, legalább 3-6 hónapig úgy kell tesztelni a rendszert, mintha az ERP rendszer már működne, de ebben az időszakban Excel táblázatokban, egyszerűbb szoftverekben kezelik az adatokat a teszt időszak alatt.
- A jól működő rendszert, évek során fejlesztett, egyszerűbb rendszerek eredményeképpen lehet bevezetni, azaz pl az ERP rendszer pénzügyi része úgy készül el, hogy a legutolsó, nagyon összetett Excel táblát megelőzi egy egyszerűbb, de szintén összetett Excel tábla, aminek előde, egy még egyszerűbb Excel tábla és így haladva visszafelé a legelső lépés egy nagyon egyszerű Excel tábla.
- Az ERP rendszert össze lehet kötni később a weboldallal, amihez API csatlakozóra lesz szükség, amivel már most rendelkeznie kell az oldalnak. Ugyan ma még nem fogjuk használni, de ha a mostani weboldalunk nem képes erre, akkor később az ERP miatt egy vadonat új weboldalt kell készíteni, ami később pénzt és időkiesést fog jelenteni.
- Kiválasztottam egy ugyan abban az iparágban működő céget, amelyiknek megfelelő számomra az éves forgalma és láttam, hogy hány emberrel dolgoznak. https://www.ceginformacio.hu/cr9311195992
- Egy dokumentumban elkezdtem levezetni a 2026-os éves üzleti tervet szöveges formátumban, ahol felsoroltam, hogy milyen bevételünk lesz, honnan fog annyi érkezni és milyen munkatársakra lesz szükség. (Tudtam, hogy 30 ember a max, amivel számolhatok és mindenképp kell 1 ügyvezető)
https://docs.google.com/document/d/14ll0BbtiMHulqIkYWILXpSAfPmtb7GSnzYn3do3PkAM/edit?usp=sharing - Felépítettem a szöveges dokumentum alapján a 2026-os szervezeti struktúrát
https://drive.google.com/file/d/1u_t3DS3Ubq1aeWWDUJuaLoaY1L0eJeoQ/view?usp=sharing - Felépítettem a szöveges dokumentum alapján a 2020-2026 közötti idővonalakat egymás alá egy Excel táblában
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1gyINq8pyf3RjJrEKDcr6diM-TZZKSiWf_pekZM-LekA/edit?usp=sharing - Egy újabb dokumentumban levezettem, hogy 2020-ban miket fogok csinálni a 2026-os végcél eléréséhez, illetve kifejtettem az 5 területen a fejlődésünket.
https://docs.google.com/document/d/1-IoTAKSu7HJzx7hvclHTGI5gqdIIBMdSieWt6X0K-rs/edit?usp=sharing - Miután már tudtam, hogy mi lesz 2026-ban és 2020-ban, így a köztes időszakokban a szöveges dokumentum és az idővonal kitöltése már szinte magától megy, mert csak a 2 végpont közötti számokat és fejlesztéseket kell megtervezni
Cégtervezés II: Célok a gyakorlatban
Ez a II. része a cégtervezés sorozatnak, ha nem olvstad még el az előzőt, itt tudod megtenni:
I. rész: KATT
A személyes célok kitűzése
A jó cél kritériumai:
- Konkrét, mérhető: Ez a legfontosabb! A célod legyen annyira konkrét, amennyire csak lehet és pontos dátumot rendelj hozzá. még jobb megoldás, ha a célodat részcélokra bontod fel és azokhoz is határidőket rendelsz, így még inkább látni fogod, hogy hogyan haladsz a célod felé.
- Motivál: Minden reggel, amikor felébredsz és a célodra gondolsz, akkor tudod, hogy ez egy újabb nap, amivel közelebb kerülsz a célodhoz és ez óriási motivációval tölt el még a legnagyobb nehézségek közepette is.
- Segít fókuszálni: Egy jó cél segít abban, hogy megkülönböztesd a fontos teendőt a fontosnak látszó, de nem fontos teendőktől. Ha hirtelen felbukkan egy sürgős feladat, csak kérdezd meg magadtól, hogy „Ez a sürgős feladatot, ha most elvégzem, akkor közelebb visz a célomhoz, mintha továbbra is azzal foglalkoznék, mint amit mára elterveztem?”
Napi szintű feladatokra bontható a célhoz vezető út:
A legfontosabb jel, hogy ha a célod nem jól van meghatározva, hogy fogalmad sincs, hogy mit kell tenned az eléréséhez. Ha ránézel a leírt célodra és nem tudod, hogy mit tegyél az elérése érdekében, akkor fogalmazd meg konkrétabban a célod.
A célkitűzés veszélyei:
- Társadalmi normák alapján tűzöd ki a célodat.
Az emberek a célok meghatározásánál gyakran társadalmi normák nyomása alatt, olyan célokat határoznak meg, amik igazából nem motiválják, de egyszerűen „ez illik” illetve „ez a menő”.Néhány ilyen példa:
Célom, hogy 5 év múlva, legyen egy nagy házam beltéri medencével és egy sportautóm. Ez lehet egy jó cél, ha téged ez motivál, viszont ha lecsukod a szemed és elképzeled, hogy ott vagy a nagy házban és a garzsban ott van a sportautó, boldog vagy? Jól érzed magad?Biztosan kell-e a sportautó vagy csak nyűg lenne és igazából frusztrálna, hogy milyen drága a fenntartása? Ha az elképzelt házban és az elképzelt sportautóban jól érzed magad, akkor minden szuper. Viszont ha ezt csak azért akarod kitűzni célú, mert ezt diktálja számodra a társadalmi norma, akkor ez nem jó cél. A következő években ez a cél lesz a szemed előtt, ami motiválni fog a legnagyobb problémák közepette is. Egy társadalmi normák által állított cél, ehhez nagyon gyenge. Keresd meg az igazi célod.
Célom, hogy a gyerekem jövőjét biztosítsam és 5 év múlva mindkét gyerekemnek tudjak venni 1-1- lakást megközelítőleg 35-35 millió forint értékben.
Képzeld el magad, ahogy éjt nappallá téve güriztél 5 évet és ott van a kezedben 70 millió forint és megveszed ezt a 2 lakást, de utána egy filléred sem marad. Boldog vagy? A lehető legboldogabb? Hol vagy Te? Nem dukálna ehhez valami, amitől csak Te fogod jobban magad? - Alacsony szintű célt tűzöl ki.
Talán neveltetésünkből, talán a környezetünkből áradó társadalmi normák miatt, gyakran azt látni, hogy valaki kis célt tűz ki, ami nem motiválja megfelelően, de nem mer nagyobb célt kitűzni, mert úgy érzi, hogy nem illendő.
Egy vállalkozó olya képességekkel rendelkezik amivel nagyon kevés ember. Képes nyomás alatt döntéseket hozni, felelősséget vállalni a saját helyzetéért, kockáztatni a biztos megélhetést vagy ha elbukik akár mindent, akkor is képes újra felállni. Ez a képesség egyes felmérések szerint, a lakosság kevesebb, mint 5%-ában van meg.
Támogató kérdések a jó célkitűzéshez:
- Mi az az idő, ami elég messze van ahhoz, hogy nagy dolgokat tudj megvalósítani, de még belátható időn belül van, és egy arra az időpontra tett cél megfelelő motivációt jelent?
- A következő évek között érdemes keresgélni:
5 év, 7 év, 10 év - Írd le, hogy pontosan, hogy élsz akkor, amikor már a célodat elérted! Milyen házban laksz, milyen autód és ingóságaid vannak, mennyit dolgozol, mennyit vagy a családdal? Mekkora a család? Évente hányszor és hova mentek nyaralni, kirándulni? Milyen olyan kiadásaid vannak, ami a célod elérését követően fel fog merülni?
- Készíts nagyságrendi költségtervet!
- Mekkora tőke kell hozzá, hogy azt az életszínvonalat meg tudd teremteni (ház ára, autó ára, nyaralások költsége stb.)?
- Mekkora havi jövedelem szükséges hozzá, hogy ezt az életszínvonalat fenn tudd tartani és ég tartalékot is tudj képezni?
- Határozd meg, hogy mennyit dolgozol és mi az a munka, amit szívesen végeznél?
PÉLDA CÉLKITŰZÉS:
Havonta megjelenő állandó kiadások:
Fontos részcélok:
Cégtervezés I: Személyes célok
Személyes célok meghatározása
Ha nincsenek céljaid, lehetetlen tervezni. Amikor egy vállalkozót kérdezek a terveiről és kicsit mélyebben belemegyünk a témába, hamar kiderül, hogy a tervek nincsenek leírva, homályosak és ha tovább megyünk, ott lyukadunk ki, hogy azért nincsenek leírva ezek a tervek és azért homályosak, mert fogalma sincs róla, hogyan tudna tervezni. Illetve létjogosultságát sem látja a tervezésnek egyáltalán. „Minek tervezni? A jövőt úgy sem lehet előre látni. Alkalmazkodunk az aktuális környezethez és megpróbáljuk a lehető legjobbat kihozni belőle”
Az a probléma ezzel, hogy ha nem tervez valaki, akkor például, hogy tud majd munkatársat felvenni? Egy jól fejlődő cégben, a frissen felvett munkatársnak nem csak az éppen aktuális feladatnak kell megfelelnie, hanem a cég fejlődésével együtt neki is fejlődőképesnek kell lennie. Így lesz mondjuk egy webshop asszisztensből később irodavezető, aztán pedig operatív igazgató.
Tehát amikor felvételre kerül az első asszisztens, akkor neki rendelkeznie kell azokkal a képességekkel, amik alkalmassá teszik, az emberek vezetésére és fontos döntéshozatalokra. Ha egy olyan munkatárs kerül felvételre, aki kiváló operatív igazgató, de nem ismeri a cégben lévő folyamatokat, akkor az ő betanulása hosszadalmas, mert a céges folyamatokat nem ismeri, illetve óriási feszültséget szül a vállalkozáson belül, hiszen senki sem örül, ha felvesznek a feje fölé egy vadidegent és neki kell segítenie a felettese betanításába.
Mi a megoldás?
- megfelelő mennyiségű pénz megtermelése személyes céljaink eléréséhez
- megfelelő mennyiségű szabadidő bitosítása személyes céljaink megvalósítására
Erre van egy jó mondás:
A cél és az álom között az a különbség, hogy a célnak van határideje és mérőszáma, ami alapján egyértelműen el tudjuk dönteni, hogy elértük célunkat vagy sem.
Példa:
Álom: Minél hamarabb olyan vállalkozást felépíteni, ami a lehető legtöbb szabadidőt adja úgy, hogy egy biztos megélhetést biztosít a családom számára.
Kicsit vesézzük ki a fent említett példát a személyes céllal.
Ebből könnyedén le lehet vezetni a cégre vonatkozó stratégiai célokat.
Nézzünk néhány stratégiai célt:
- Pontosan hogyan néz ki a cég szervezeti felépítése 2026-ban?
- Erre a szintre a cég milyen lépésekben fog felfejlődni a mai állapotról?
- Mikor milyen pozícióra és milyen képességekkel rendelkező munkatársat veszünk fel?
- A felvett munkatársakat milyen képzésre küldjük annak érdekében, hogy később képesek legyenek a rájuk váró magasabb beosztásnak megfelelni?
- Hogyan ellenőrzi a cégtulajdonos a tervszámok megvalósulását?
- A cég használ valamilyen vállalatirányítási rendszert? Milyet? Azt milyen lépésekben vezeti be?
Ha ezt megtesszük, a vállalatirányítási rendszer bevezetése zökkenőmentes és a cég újabb fejlődésnek fog indulni. ha nem így tesszük, a cég megtorpan, feszültségek alakulnak ki és képtelen lesz a fejlődésre. Mindennek az alapja: a cégtulajdonos céljainak a lefektetése.
- Mennyi vendék fog megfordulni az étteremben 2026-ban?
- Ezt a jelenlegi üzlethelyiség bírni fogja kapacitással?
- Ha nem, hogyan fogjuk az éttermet bővíteni?
- Mikor és milyen lépésekkel?
- Erre milyen anyagi erőforrások kellenek?
- Ha a jelenlegi hely nem bővíthető, akkor hova fog költözni az étterem?
- Mikor?
- Annak milyen egyszeri költségei annak és milyen rendszeres költségnövekedéssel fog járni?
Kampánykészítés a gyakorlatban
Kampánykészítés a gyakorlatban
Több féle kampány létezik:
- Picike méretű kampány (2-4 napos)
- Átlagos méretű kampány (7-9 napos)
- Giga méretű kampány (10-16 napos)
Most az átlagos méretű kampányról lesz szó. Nagyon rövidre fogom és gyakorlatiasra, mert sokszor túl van magyarázva és elveszik benne az ember.
Kampány elemei:
1. A kampánynak legyen egy MIÉRTJE
pl: Mert megjött az új tavaszi kollekció. Mert tele van a raktár és kell a hely másnak. Mert új workshopom vagy tananyagom lett. Mert megnyílt az új üzletünk. Születésnapunk van.

2. A kampánynak legyen egy FANTÁZIA NEVE
pl: Kertdíszítés csúcsra járatva, Idén lesz a legszebb kertem, Az utca szépe.

3. A kampánynak legyen egy HATÁRIDEJE
pl: 2020.03.20 23:59-ig.

4. A kampány egy bizonyos AJÁNLATRÓL szóljon
pl: workshop 2020.04.10-én, Új online tananyag, Webshopoknál: újdonságok menüpont, akciós menüpont. Szimplán annyi, hogy ne ajánljuk mást, csak ezt az ajánlatot.
5. A kampányban legyen 1-3 db BÓNUSZ
Amivel nagyobb értékű lesz a megvásárolható termék/szolgáltatás
pl: digitális termék: ebook, videós oktatóanyag, fizikai termék: olcsó beszerárú ermék, keresztmarketing: partner terméke/szolgáltatása amit felajánlott előzetesen a kampányhoz esetleg egy ingyenes hajvágás kupon.

6. A kampánynak legyen egy ütős GARANCIÁJA és egy jól hangzatos neve is
pl: Nem adunk zsákbamacskát garancia, 30 napon belül visszafizetjük garancia.

7. A kampánynak legyen egy sajátos ARCULATA
pl: ugyan azt a képet használd mindenhol, ugyan azzal a színnel legyen a szöveg a képen. Egységes legyen, messziről kiabáljon, hogy ez az a kampány, amit már láttam 5x az elmúlt napokban.

8. A kampányhoz tartozzon egy ÉRTÉKESÍTŐ OLDAL
Itt egy klasszikus landing oldalra gondolj, webshopoknál az akciós vagy újdonságok menüpont is rendben van, viszont ha készül egy oldal, ahol válogatottan a kampányban szereplő termék/csomag van, az a leghatásosabb.
+ Vélemények legyenek a termékről/szolgáltatásról. Ha nincs, akkor meg kell kérnünk 3-4 embert, hogy próbálják ki, írjanak. Webshopoknál ugyan ez, legyen szöveges visszajelzés a termékeknél 4-5 csillagos.
+ Ha van lehetőséged, állítsd be upsell (és downsell) ajánlatot a vásárlás annak pontján, amikor már megnyomta a megrendelés gombot az adataival.
Miután ezekkel megvagyunk, jöhet a tervezés
Hogyan juttatjuk az érdeklődők tudtára, a kampányunk hírét és annak részleteit?
Gyorsan elvégezhető beállítások a kampány kezdete előtt:
- Visszaszámláló a weboldal tetejére (15 perc)
A kampány kezdetétől a végéig számoljon vissza felül egy óra, hogy éreztesse az érdeklődővel, hogy ez most határozott ideig érhető csak el. Optimonk is tud ilyet ha a weboldal nem, vagy van hozzá bővítmény.
- Facebook oldal/csoport borítókép csere a kampány grafikájára (15+15 perc)
Oldal: 820 x 360 pixel, Csoport: 1640 x 856 pixel
Figyelj rá, hogy középen legyen a szöveg, mert úgy lesz olvasható mobil nézetből is.
- Weboldal borítókép csere a kampány grafikájára (10 perc)
Csupán át kell méretezni a weboldal bannerhez megfelelő méretre a facebookra készített borítóképet.
Feliratkozók értesítése:
- Hírlevél (30 perc / db)
Levelet 2 naponta érdemes küldeni, a kampány zárás napján kora reggel és este is kötelező!
- Messenger chatbot üzenet (15 perc / db)
Messenger chatboton 3 naponta nyugodtan jelentkezhetünk, kampány zárás napján reggel és este is kötelező.

- Push notification üzenet (5 perc / db)
Push notificationra ha vannak feliratkozóink, akkor 3 naponta nyugodtan jelentkezhetünk, kampány zárás napján reggel és este is kötelező.

Közösségi média:
- Facebook + Instagram oldal poszt (10 perc / db)
- Facebook csoport poszt (10 perc / db)
- Facebook + Instagram sztori (5 perc / db)
Minden egyes nap menjen ki ezekre a felületekre információ a kampányról.
Fizetős hirdetések:
- Facebook + Instagram hirdetés (relatív)
A kampány grafikájával, üzenetével és céloldalával hirdetünk. A kampány kezdetétől, az utolsó pillanatig. Remarketinget is állítsunk be, ha van rá lehetőség.
Fizetős értesítések:
- SMS (1 óra)
pl: seeme.hu szolgáltatással, küldjünk ki SMS-t a TOP 50-100 db vevőnek a kampány kezdésének napján reggel, illetve a kampány utolsó napján reggel. Tehát 2 db SMS/fő, a hűséges vásárlóknak/ügyfeleknek.

- DM levél postai úton (3 óra)
pl: Hibrid levéllel a TOP 50-200 vevőnek kiküldeni egy levelet úgy, hogy a kampány kezdetének a napján kapják meg. Kampányzárás előtt 2 nappal is érdemes küldeni levelet, hogy most jár le a kampány és használja ki.
Affiliate partner:
- E-mail a feliratkozóknak
- Facebook + Instagram poszt
- Facebook + Instagram sztori
- Facebook élő vagy videó
- Youtube videó
Ezt bízzuk rá az Affiliate partnerre, de amit csak tud vállalni, azt használjuk ki. Természetesen lehet neki ötleteket adni, hogy miről írjon, miket csináljon stb.
A kampány felépítésének tervezete
A feljebb említett eszközöket, az itt található napi bontásban a legoptimálisabb alkalmazni a kampány során.
Hétfőtől vasárnapig tartó kampányt, megelőzi 2 nap, ahol felcsigázzuk az érdeklődőket, hogy valamire készülünk, így 2 + 7 napig tart a kampány időszak.
Így néz ki egy közepes kampány napi bontásban:
(a számok a kampány napjainak a számát jelölik, mindegyik külön kattintható és má-más információk találhatók mindegyik napnál)
A kampány előkészítése
Minden posztot, hírlevelet, messenger üzenetet stb. érdemes előre elkészíteni, mert kampány időszakban meg fog növekedni a telefonhívások, e-mailek száma, illetve a rendelések/árajánlatok száma. Nem lesz idő a kampány részleteivel foglalkozni és ha kimaradnak bizonyos elemek, akkor a hatékonyságát csökkentjük a kampánynak.
Bőven elegendő lesz a napi sztorikat beidőzíteni facebookra és instagramra.
Napi rutin kialakítása
Napi rutin kialakítása
Abban mindenki egyetért, hogy a kisgyerekeknek szükségük van egy napi rutinra, ami rendszerezi a mindennapjait. A gyerekeknek általában megmondják, hogy mikor menjenek az ágyba, mikor ébredjenek, csinálják meg a házifeladatot iskola után, ebédeljenek egy megszabott időben, fürödjenek, még azt is megmondják nekik, hogy a barátaikkal meddig játszhatnak.
Vállalkozóként ezzel mi a helyzet? A legtöbb esetben, nincs napi rutin, ami sorvezetőként segítene a teendőink elvégzésében. Sokszor fogalmunk sincs, hogy mit fogunk csinálni, miután felébredtünk reggel, mert senki nem mondta meg, hogy mit csináljunk, mint régen.
Ennek következtében könnyen stresszesek, idegesek és túlterheltek leszünk, így elveszítjük a fókuszt a valódi céljainkról. A megoldás a régi, jó öreg napi rutinban keresendő. Ami abban segít, hogy hogyan legyünk a leghatékonyabbak, hogyan tartsuk a kezünkben az irányítást és hogyan hozzuk ki a legjobbat magunkból.
Régebben azt gondoltam, hogy akinek van egy napi rutinja, annak rém unalmas lehet az élete, az az illető merev és rugalmatlan. Tudom, hogy ezzel sokan vannak még így. Idővel rájöttem, hogy a legnagyobb szabadságot adja egy jól összeállított napi rutin, ami által igazán produktívak lehetnek a mindennapjank és kiteljesedhetünk.
Miért alakítsunk ki napi rutint?
1.) Hatékonyabbá válunk
Tehát kevesebb idő alatt végezzük el, a feladatokat. Ha van egy rutinunk, amit minden nap el kell végeznünk, az csökkenti annak szükségességét, hogy számos döntést kelljen hozzunk. Lehetővé teszi számunkra, hogy pontosan tudjuk, milyen feladatokat kell elvégeznünk minden nap anélkül, hogy gondolkodnunk vagy döntenünk kellene. Amikor egy feladat befejeződött, tudjuk mi a következő, így a tevékenységes egységessé és folytonossá válnak, ennek eredményeként hatékonyabbá válunk mi magunk is.
2.) Csökkenti az állandó nyomást a tervezéssel kapcsolatban
Ha alaposan megtervezzük a napi rutinunkat, akkor nincs szükség arra, hogy minden reggel azzal terheljük az agyunkat, hogy megtervezzük a mai napot és az értékes időnket a minden napi tervezésre szánjuk. Ezt az időt inkább szánjuk magunkra, a családunkra. Lehetővé teszi számunkra, hogy felkeljünk és “csináljuk”, ahellyett, hogy felkeljünk és “tervezzünk”.
3.) Kap egy vázszerkezetet a napunk
A vázszerkezet által egy logikai sorrendet kapunk. Ez biztosítja az a keretrendszert, amiben éljük a mindennapjaink és folytatjuk a napi tevékenységeink. Rövid időn belül megszokjuk a napi rutinunkat és kényelmesebbé válnak a napjaink.
4.) Megszünteti a rossz szokásokat
Miközben a napi rutinunkat kialakítjuk, számos jó szokást is beépítünk, így ezzel arányosan a rossz szokások pedig felszámolásra kerülnek. Mivel követjük a napi rutint, amiben csak olyan szokások szerepelnek, amelyek támogatják az életünk céljait és a mindennapjaink harmonikusságát.
5.) Segít a legfontosabb feladatok elvégzésében
Amikor alaposan megtervezésre kerül a napi rutinunk és betartjuk azt, akkor lehetővé teszi számunkra, hogy a legfontosabb feladatokat végezzük el mindig először. Nincs helye a feledékenységnek vagy az elhanyagolásnak, mivel a legfontosabb feladatok előre meghatározottak. Amíg a rutinunkat követjük, tudjuk, hogy be fogjuk fejezni a fontos feladatokat időben és nem pazaroljuk a figyelmünket nem fontos dolgokra.
6.) Megszünteti a halogatást
Amikor a feladatok rutinszerűvé válnak, beágyazódnak a rendszerünkbe és csak cselekszünk. Minden egymás után következik szépen sorban, így fel sem merül bennünk, hogy kihagyunk vagy elhalasztunk 1 lépést, mert ez a legegyszerűbb lépés, hiszen már ki van találva, nem kell hozzá gondolkodnunk sem.
7.) Lendületet ad és lendületben tart
Ha minden nap, ugyan azokat a dolgokat elvégezzük, akkor egyre könnyebben és lendületesebben fogjuk csinálni. Így az egész napunk lendületesebb és kiegyensúlyozottabb lesz.
8.) Önbizalmat épít
Ha betartjuk a napi rutinunk és ragaszkodunk hozzá, az óriási elégedettség érzetet nyújt. Büszkeséggel tölt el. Ez biztosítja az “üzemanyagot”, hogy továbbra is folytassuk.
9.) Önellenőrzést tart
Amennyiben olyan feladatot kezdünk el, ami nincs benne a napi rutinunkba, az azonnal kiütközik, hogy nem követjük a napi terve és egy kicsit ellazultunk. Ahogy érzékeljük, hogy mást csinálunk, tudni fogjuk, hogy ez most nincs rendben.
Hogy néz ki az én napi rutinom a munkában?
08:00-10:00 Minden nap elvégzendő rutin feladatok (face+insta posztok, sztorik, hozzászólások megválaszolása, e-mailek)
10:00-12:00 Betervezett to do lista feladatok (Feladatkezelő rendszerbe 1 hónapra előre megvannak a napifeladatok)
12:00-12:30 Ebéd
12:30-14:30 Betervezett to do lista feladatok (Feladatkezelő rendszerbe vannak a napifeladatok, az üzleti tervnek hála ez könnyen megy minden hónap elején)
14:30-15:00 White space (Üresjárat, ha beesne valami tűzoltásra aznap, ekkor lehet elvégezni, egyéb esetben a to do lista)
15:00-16:00 Ügyintézős feladatok (Telefonálás, utalások, elugrás a postára, csomagpontra, elugrás a bankba)
16:00-16:30 Napi zárás (nap kiértékelése, másnapi teendők átnézése, kiegészítése, munkaállomás rendbetétele)
A telefonom 50 percenként szól, hogy 10 percet álljak fel, csináljak valami mást, ami nem számítógép, de a vállalkozás céljai (azaz, az én céljaim) érdekében történik. Ilyenkor rendet lehet tenni a raktárban, befotózni pár új terméket, ami mehet sztoriba, szelfit csinálni, hogy így dolgozunk stb stb.
Ha beesik napközben egy azonnal megoldandó feladat, akkor végig nézek a rutinomon és megállapítom, hogy hamarosan sort kerítek arra a tűzoltós feladatra, viszont most haladok a többivel, a tervek szerint. Eddig még sosem dőlt össze a ház, sőt!
Természetesen ha valakinek a testi épsége van veszélyben, akkor az nem várhat.
Hogyan alakítsd ki a saját napi rutinod?
Szimplán írd fel a feladataid egy nagy lapra, nézd meg, hogy melyek azok, amiket minden nap csinálsz vagy minden nap kellene. Azok legyenek a Minden nap elvégzendő rutin feladatok. Ezekkel érdemes kezdeni a napot.
Írj egy feladatlistát prioritás szerint és mindegyik mellé írd oda, hogy mennyi idő alat ttudod elvégezni. Ha túl nagy a feladat és nem tudod betippelni, akkor bonts szét kisebb feladatokra és úgy írd mellé az elvégzendő időt. ezek lesznek a Betervezett to do lista feladatok.
Az ebédidőnek adj minimum 20 percet és egy olyan időpontot válassz napközben, amikor mindig kényelmesen megebédelhetsz.
Tűzoltós feladatok voltak, vannak és lesznek is, ezekre készülnünk kell napi szinten, így 30-60 percet tartsunk fent a napunkból erre az időszakra. Ez lesz a White space időszak.
Ügyet intézni mindig kell, ezt nem úszhatjuk meg vállalkozóként, így erre is szánjunk minden nap időt. Ez lesz az Ügyintézős feladatok napszak.
A napot úgy tudjuk lezárni a legboldogabban, ha röviden pár mondatban kiértékeljük a napunkat egy excel táblában. Levezetjük, hogy mi mindent megcsináltunk vagy kezdtünk el ma és holnap mit csinálhatnánk jobban. Átnézzük a holnapi feladataink, ha szükséges kicsit kiegészítjük és rendet rakunk az asztalunkon/munkaállomásunkon. Így kész is a Napi zárás.
Telefon kikapcs, magánéletünk bekapcs. Élvezzük, értékeljük amink van.
Válságkezelés mikrovállalkozásnak
Válságkezelés mikrovállalkozások esetén
Alapszabály: Kommunikálj sokat
3 fontos csoportra osztható, hogy kikkel kell kommunikálni:
- Ügyfelekkel és leendő ügyfelekkel – magával a piaccal
- A beszállítókkal, partnerekkel – mindenkivel, aki felé felelősséggel tartozol
- A munkatársaiddal, alvállalkozóiddal és akikkel a közeljövőben tervezel együtt dolgozni
Hogyan kommunikálj az ügyfelekkel?
- Írj magadról, nyitvatartás, home office, működési változások
- Futó rendeléseket érintő változások, gyártásokat érintő változások
- Hogyan tudunk neked, a vevőnknek segíteni? Üzemeltetés, javítás, karbantartás a leállás alatt, home office tippek stb.
- Mutasd meg milyen szuper stabil vagy: beszélj a jövőbeni terveidről, a leállás alatti fejlesztéseidről, a publikus tartalékaidról stb.
- Fogalmazz meg egy válsághelyzet üzenetet. Itt nem a pánikkeltés a cél, hanem az elővigyázatosságra való fehívás.
- Adj valamit nagyon olcsón vagy ingyen, ami segítségükre lehet most, ebben a kialakult helyzetben, hogy érezzék, hogy törődsz velük.
- Rendszeresen szólj, hogy létezel és nálad biztosan lehet vásárolni azok után is, miután minden visszaáll a régi kerékvágásba.
- VIP ügyfeleket nyugodtan keresd meg telefonon, hogy hogy van. Imádni fogják!
Példa:
- BNI díjmentesen adja az online képzéseit, amik eddig fizetősek voltak. Természetesen lehetetlen mindegyiket egyszerre gyorsan végignézni és jegyzetelni, így ha visszaáll minden a régi kerákvágásba, vélhetően jól megugrik majd az előfizetők száma, mert már kaptak betekintést egy fizetős rendszerbe, ami tetszett nekik.
- PornHub ingyenes a prémium tagság határozatlan ideig. Természetesen ez is most egy hatalmas fogás a fent említett példa okán.
- Speciál Padló: Nem lassítunk, ha most úgy is áll a raktár, most megyünk és felújítjuk a raktárban a padlót. Szerintem aki B2B felújítós szolgáltató, azoknaknak ez az időszak pompás lehet, ha ügyesek.
- Fodrászat/szolgáltató/vendéglátós: Konkrétan ingyen ad egy fő szolgáltatást/hajvágást/kávét. Réfizetés lesz, de ha esetleg jattonak, akkor már az is több lesz, mint a semmi. A hatása pedig oltári lesz, mindenkinek erről fog mesélni és biztosan törzsvendég lesz a jövőben.
Hogyan kommunikálj a beszállítókkal/partnereiddel?
- A fő cél a bizalom keltés, az üzenete az legyen, hogy milyen szuper stabil vagy, milyen válságkezelési terveid vannak és pontosan mire számíthatnak tőled válság alatt és után.
- Tárgyalj velük stratégiai partnerségről, kérj marketing támogatást, kiemelt szállítási feltételeket – lássák, hogy tényleg tervezel. Vélhetően az árakból is lehet ebben a helyzetben klasszul alkudni.
Speciális helyzet: Nem tudod fizetni a nyitott számlákat:
Ilyen esetben rendkívül fontos a rendszeres és korrekt kommunikáció. Szólj időben! Ha az általános iparági helyzet indokolja, akkor úgy is számítanak rá. Nyugodtan kérj részletfizetési lehetőséget.
Hogyan kommunikálj a munkatársaiddal/alvállalkozóiddal?
- Munkarend és működési változások, iparág hírekről tájékoztassunk mindenkit minél gyorsabban, mert ha nem kapnak tőled információt, elkezdenek aggódni. Péntek este volt a bejelentés és nekem mind a 4 alvállalkozóm aggódó levelet írt szombat este 6 környékén kb. egyszerre. Eddig bírták és írniuk kellett, mert én nem tettem meg Péntek este/szombat reggel.
- Válságterv + konkrét mondatok, hogy hogyan nyugtassuk meg a vásárlókat/ügyfeleket. Erre nyugodtan lehet egy gyors videót is készíteni, amin elmondjuk a teendőket és látják rajtunk, hogy teljesen nyugalmi állapotban vagyunk mi magunk is.